Slemsäcksinflammation

Har under några dagar haft väldigt ont i hälen, men tänkte att det kanske bara är ett skavsår eller ett blåmärke (nej, jag brukar inte ha blåmärken på mina hälar, men det kändes som det). Well, idag var det ju nice väder, så tog en prommis till SU. När jag kom fram och insåg att jag inte kunde gå normalt längre kom Sara på att det kanske var en så kallad slemsäcksinflammation. Okej, tänker ni då. Det tänkte jag också, och tog hjälp av google. Det här var vad jag fann:
 

Slemsäcksinflammation i hälen

Fakta

Vid användandet av skor som sitter hårt kring hälen t.ex. fotbollskor finns det en ökad risk för slemsäcksinflammation. Skorna ligger då och trycker mot slemsäcken. Ensidig träning och hård belastning som främst drabbar vad- och hälpartiet är även vanliga orsaker till denna skada.

Fakta

Små smärtor till en början som sen tilltar mer och mer. I vissa fall morgonstelhet dagen efter träning och ibland även en känsla av små gruskorn eller luftbubblor som befinner sig innanför huden. Efterhand smärta och en mindre svullnad längst ner på hälsenan.

Behandling

Har skadan inte hunnit gå så långt bör smärtorna försvinna efter en kortare tids vila och behandling med inflammationshämmande gel som stryks över området 3 gånger/dag i ungefär en vecka. Se till att använda skor som sitter skonsamt för foten och undvik den allt för ensidiga träningen. Är smärtorna trots försöken oförändrade kontakta då sjukgymnast. Läs även de andra skadebeskrivningarna eftersom symtomen ofta är lika varandra.

 
Okej, tänker ni igen, när ni inser att jag inte spelar fotboll. True. (Och nej, jag går inte runt i fotbollsskor just for fun heller.) Så vad kan det bero på? Ja, kanske att jag har haft nya skor som har ganksa hårt tryck mot hälen. När det har varit så fint väder har jag passat på att gå på promenader osv. och tänker ju att äsch, lite smärta i hälen har väl ingen dött av. Men nu, ett apotekbesök och lite medicinerande senare, känns det liite bättre. Kanske för att jag sitter ner, haha. Men ser ju lite flummigt ut att gå runt och halta, så hoppas att detta hjälper!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0